Tudástár

Új trend a láthatáron: Franciaország élen jár az alkoholmentes italok piacának berobbanásában

Franciaország képviseli az egyik leggyorsabban növekvő piacot az alkoholmentes italok terén. Az alkoholmentes “szeszes” italokat, borokat, koktélokat és söröket előállító startupok megjelenlése és terjedése újdonságot jelent egy olyan országban, ahol tradícionálisan híres az alkoholipar.

A francia elnök, Emmanuel Macron személyesen is támogatja a borfogyasztást, olyannyira, hogy a nemzet borászati szaklapja az év emberének választotta azon kijelentéséért, miszerint minden nap iszik bort, ebédidőben és este. Eközben az új trend azt mutatja, hogy egyre több nagy borászat készít alkoholmentes változatot is a szokásos termékei mellett. Fiatal francia fejlesztők pedig az alkoholmentes rum és gin új formáit fejlesztik ki, miközben olyan nagyvállalatok, mint a Pernod Ricard, befektetnek az ágazatba.

Calixte Payan, Franciaország egyik fiatal gyártója volt az első, aki valódi francia gin és rum felhasználásával készített alkoholmentes szeszes italokat. Payan márkájának, a Sober Spiritsnek egy italát tavaly Londonban, idén pedig San Franciscóban a világ legjobb alkoholmentes rumjának választották. Elmondása szerint bár Franciaország még korai stádiumban van, de a lehetőségek óriásiak, mert nagy a kereslet ezekre az italokra. Korábban az emberek nem akarták nyíltan kimondani, hogy nem isznak, most pedig bemennek az üzletekbe és alkoholmentes termékeket kérnek.

A Párizs északi részén található Le Paon qui Boit-ban, Franciaország első, 100%-ban alkoholmentes italokra specializálódott borospincéjében élénk volt a forgalom az újév előtt. A vevőkört érdekes módon főként fiatal, 20-as és 30-as éveikben járó vendégek alkotják. A kínálatban 400 különböző italfaj, köztük mintegy 50 alkoholmentes pezsgő is helyet kapott. Augustin Laborde a nemzetközi emberi jogi területén befutott karrierje után hozta létre az üzletet. A Covid-zárlatok idején leszokott az alkoholról, de azt mondta, hogy a francia alkoholmentes piac többről szól, mint arról, hogy az emberek józanok akarnak maradni. Elmondása szerint a vásárlóik mintegy 80%-a még mindig fogyaszt alkoholt, de érdekli őket az alkoholmentesség időszakos belépítése az életükbe. Kezdetben azt gondolták, hogy a vásárlóik főként muszlimok vagy terhes nők lesznek, és bár ezek a vásárlók is betérnek hozzájuk, de kb. csak a vevők 20%-át teszik ki.


Susie Goldspink, az IWSR italpiaci elemzője szerint Franciaországé az egyik leggyorsabban növekvő alkoholmentes piac. Különösen kiemelkedő a fiatalabb korosztály magas aránya a fogyasztók között. A franciaországi absztinensek más országokhoz képest nagyobb valószínűséggel tartoznak a legfiatalabb korosztályhoz, a Z generációhoz. Tavaly a fogyasztók 14%-a mondta azt, hogy absztinens, míg idén ez az arány már 20%-ra emelkedett.

Franciaország már világszerte híres alkoholiparral rendelkezik, de a jövőben akár az alkoholmentes italairól is ismertté válhat. Van még tennivaló, de a gyártók igyekeznek a lehető legjobb élményt nyújtani a fogyasztóknak, mi pedig érdeklődve várjuk a fejleményeket.